2019. február 18., hétfő

Petruska is megszólalt a plágiummal kapcsolatosan


Korábban csak pár mondatban közöltem a legfőbb információkat a plágium beigazolódásával kapcsolatosan, most viszont szeretnék kicsit bővebben írni a dologról, és Petruskának az álláspontjára is reflektálni.
Az MTVA a hivatalos közleményében szó szerint idézte a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorhelyettesének véleményét:
„A két dal hangneme, tempója, hangszerelése, harmónia struktúrája, jellemző basszusmenete, dallamkezelése megegyező, ugyanaz. A Vampire Weekend dalnak a nagyon karakterisztikus refrénje is visszaköszön a Petruska dalban, amitől az egész Help Me Out of Here dal karaktere és hangulata megegyezik a White Sky-éval.
Tudva, hogy sok sláger ugyanabból a limitált eszköztárból építkezik, sok szám hasonlít egymásra, mégis, esetünkben a Petruska dal fent említett paraméterei túl nagy számban megegyeznek a Vampire Weekend dallal, ezért a Help Me Out of Here c. dal plágiumnak minősíthető.

Bár azt megnyugtatásként közölték, hogy Petruskának nem kell büntetést fizetnie, szimplán kizárják a versenyből. Csakhogy az énekes valószínűleg többet veszített, mint A Dal döntője. Persze az is rossz érzés, amikor elhúzzák az ember előtt a mézesmadzagot, de jelen esetben én nagyobb rossznak érzem azt, hogy Petruska általános közmédiabeli megítélését és zenészi megbecsülését ez miként tudja befolyásolni. Az ilyen dolgokat sajnos nehéz lemosnia az embernek magáról. Petruska is írt erről a facebook oldalán, és külön megjegyezte, örül, ha valaki a saját szavait idézi a cikkeiben. Pontosan ezt olvashattuk az énekestől:
„Szombat este egy kedves barátom meglepetés születésnapi bulijának emelkedett pillanatába csapott villámként az MTVA híre. Döbbent telefonváltások következtek a többi versenyzővel, a tv műsor záró perceiben egy döntőnyi muzsikusra sikerült ráijeszteni. Miért most került ez elő? Nem vizsgálnak át alaposan mindent már a beválogatások alkalmával jó füllel és szoftverrel? - tettük fel egymás között a kérdéseket.
Aztán jött a hétfő reggel. A műsorpróbán már zenélésre készen, bedrótozva álltunk a színpadon, amikor a stáb félrehívott, hogy szeretnének velem beszélni. Megosztották velem az előző nap befutott szakértői véleményt, ami szinte sokkolt. Mivel a dalom a popzenében használt 3 legalapvetőbb dúr hármashangzatra épül, és a blues zenékre is jellemző shuffle ritmusban van, ha valaki minden áron találni akar valamit, könnyen fog. Ez azonban nem jelent automatikusan plágiumot. A szakértői véleményt elolvastam, a műsorkészítők döntését tisztelettel tudomásul vettem. Mindezzel együtt vitatkozom az ítélettel. Nem kívánom visszaküzdeni magam A Dal 2019 mezőnyébe, azonban nem hagy nyugodni, hogy dalszerzőként egy ilyen méltatlan helyzetbe kerültem. 
Ha forrásokat keresünk, a Help Me Out of Here-t Zimbabwe és Malawi tradicionális tánczenéinek hangulata inspirálta, és nem árulok el nagy titkot, hogy távolról sem én vagyok az egyetlen, aki innen merít. Az, hogy hasonló forrásból esetlegesen hasonló érzetű nyugati popdal születik, nem precedens nélküli, és olykor tudat alatt is létrejöhet egy szerencsétlen együttállás, bár le kell szögeznem, a szakértői véleménnyel a hangulati hasonlóság elismerése mellett továbbra sem értek egyet.
Jelenleg le vagyok sokkolva, szomorú vagyok, és korántsem a műsorban való szereplésem elvesztése miatt. Átgondoltan igyekszem építeni a szakmai életem, folyamatosan arra törekszem, hogy a dalaim mondjanak valamit, össze tudjunk általuk kapcsolódni, és nem mellesleg folyamatosan olyan zenei kifejezőeszközökkel kísérletezem, amivel talán színfolt lehetek az ország popkulturális palettáján. Nincs könnyű dolgom magammal, amikor hosszan ülök egy-egy dallam, vagy szöveg fölött, de mindig azt igazolja vissza élet – gondoljunk csak a Dalos zsűri szép szavaira is -, hogy megéri ez a befektetés. Egy kicsit az ebbe vetett erőm tört meg, remélem, csak időlegesen. 
Nos, ha nem Dal, akkor új lemez, új koncertek várnak, ebből igyekszem töltekezni (és most átnéztem minden számomat, hogy ne érje szó a ház elejét).
Köszönöm, ha mellettem álltok ebben
Andris”

Hogy a saját nézőpontomat is megosszam veletek: én személy szerint nagyon sajnálom Petruskát. Mint azt ő is írta és én is megemlítettem feljebb, ez az egész kihathat a zenei karrierjére, amit próbál tudatosan építeni. Nem tudom elképzelni, hogy egy olyan összeszedett és profi személy, mint ő, direkt plagizáljon egy dalt, majd beküldje egy olyan műsorba, ahol szakértők elé kerül. Még ha a jóhiszeműségemet a háttérbe is helyezem, épp eszű ember ilyet nem csinál.
A művészeti ágaknál egyébként az egy gyakori álláspont, hogy már nem lehet újat alkotni, csak a jól ismert alapanyagokból úgy összeállítani valamit, hogy az egyfajta újszerűséget hordozzon magában. Bevallom, én is kerültem már olyan helyzetbe, hogy egy adott novellámnál vagy hosszabb terjedelmű írásomnál megkaptam azt a kritikát, hogy x-y is hasonló történetet írt. Az esetek döntőtöbbségében nem is ismertem az adott műveket, így el tudom képzelni, András mit érzett, amikor szembesítették a dolgokkal.

Remélem, hogy a történtek nem fognak nagy nyomot hagyni Petruska karrierjében, és hogy a szomorúságán hamar túllép, és megy előre tovább a saját útján.

(Egyébként az innen-onnan bemásolt szövegek miatt akadtak technikai problémáim, ezért furcsa a háttere a cikknek.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése