Korábban csak pár mondatban közöltem a
legfőbb információkat a plágium beigazolódásával kapcsolatosan, most viszont
szeretnék kicsit bővebben írni a dologról, és Petruskának az álláspontjára is
reflektálni.
Az MTVA a
hivatalos közleményében szó szerint idézte a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
rektorhelyettesének véleményét:
„A két dal
hangneme, tempója, hangszerelése, harmónia struktúrája, jellemző basszusmenete,
dallamkezelése megegyező, ugyanaz. A Vampire
Weekend dalnak a
nagyon karakterisztikus refrénje is visszaköszön a Petruska dalban, amitől az
egész Help Me Out of Here dal karaktere és hangulata megegyezik a White Sky-éval.
Tudva, hogy sok sláger ugyanabból a limitált eszköztárból építkezik, sok szám hasonlít egymásra, mégis, esetünkben a Petruska dal fent említett paraméterei túl nagy számban megegyeznek a Vampire Weekend dallal, ezért a Help Me Out of Here c. dal plágiumnak minősíthető.”
Tudva, hogy sok sláger ugyanabból a limitált eszköztárból építkezik, sok szám hasonlít egymásra, mégis, esetünkben a Petruska dal fent említett paraméterei túl nagy számban megegyeznek a Vampire Weekend dallal, ezért a Help Me Out of Here c. dal plágiumnak minősíthető.”
Bár azt
megnyugtatásként közölték, hogy Petruskának nem kell büntetést fizetnie,
szimplán kizárják a versenyből. Csakhogy az énekes valószínűleg többet
veszített, mint A Dal döntője. Persze az is rossz érzés, amikor elhúzzák az
ember előtt a mézesmadzagot, de jelen esetben én nagyobb rossznak érzem azt,
hogy Petruska általános közmédiabeli megítélését és zenészi megbecsülését ez
miként tudja befolyásolni. Az ilyen dolgokat sajnos nehéz lemosnia az embernek
magáról. Petruska is írt erről a facebook oldalán, és külön megjegyezte, örül,
ha valaki a saját szavait idézi a cikkeiben. Pontosan ezt olvashattuk az énekestől:
„Szombat este egy kedves
barátom meglepetés születésnapi bulijának emelkedett pillanatába csapott
villámként az MTVA híre. Döbbent telefonváltások következtek a többi
versenyzővel, a tv műsor záró perceiben egy döntőnyi muzsikusra sikerült
ráijeszteni. Miért most került ez elő? Nem vizsgálnak át alaposan mindent már a
beválogatások alkalmával jó füllel és szoftverrel? - tettük fel egymás között a
kérdéseket.
Aztán jött a hétfő reggel. A
műsorpróbán már zenélésre készen, bedrótozva
álltunk a színpadon, amikor a stáb félrehívott, hogy szeretnének velem
beszélni. Megosztották velem az előző nap befutott szakértői véleményt, ami
szinte sokkolt. Mivel a dalom a popzenében használt 3 legalapvetőbb dúr
hármashangzatra épül, és a blues zenékre is jellemző shuffle ritmusban van, ha
valaki minden áron találni akar valamit, könnyen fog. Ez azonban nem jelent
automatikusan plágiumot. A szakértői véleményt elolvastam, a műsorkészítők
döntését tisztelettel tudomásul vettem. Mindezzel együtt vitatkozom az
ítélettel. Nem kívánom visszaküzdeni magam A Dal 2019 mezőnyébe, azonban nem
hagy nyugodni, hogy dalszerzőként egy ilyen méltatlan helyzetbe kerültem.
Ha
forrásokat keresünk, a Help Me Out of Here-t Zimbabwe és Malawi
tradicionális tánczenéinek hangulata inspirálta, és nem árulok el nagy titkot,
hogy távolról sem én vagyok az egyetlen, aki innen merít. Az, hogy hasonló
forrásból esetlegesen hasonló érzetű nyugati popdal születik, nem precedens
nélküli, és olykor tudat alatt is létrejöhet egy szerencsétlen együttállás, bár
le kell szögeznem, a szakértői véleménnyel a hangulati hasonlóság elismerése
mellett továbbra sem értek egyet.
Jelenleg
le vagyok sokkolva, szomorú vagyok, és korántsem a műsorban való szereplésem
elvesztése miatt. Átgondoltan igyekszem építeni a szakmai életem, folyamatosan
arra törekszem, hogy a dalaim mondjanak valamit, össze tudjunk általuk
kapcsolódni, és nem mellesleg folyamatosan olyan zenei kifejezőeszközökkel
kísérletezem, amivel talán színfolt lehetek az ország popkulturális palettáján.
Nincs könnyű dolgom magammal, amikor hosszan ülök egy-egy dallam, vagy szöveg
fölött, de mindig azt igazolja vissza élet – gondoljunk csak a Dalos zsűri szép
szavaira is -, hogy megéri ez a befektetés. Egy kicsit az ebbe vetett erőm tört
meg, remélem, csak időlegesen.
Nos,
ha nem Dal, akkor új lemez, új koncertek várnak, ebből igyekszem töltekezni (és
most átnéztem minden számomat, hogy ne érje szó a ház elejét).
Köszönöm, ha mellettem álltok
ebben
Andris”
Andris”
Hogy a saját nézőpontomat is megosszam veletek: én személy szerint
nagyon sajnálom Petruskát. Mint azt ő is írta és én is megemlítettem feljebb,
ez az egész kihathat a zenei karrierjére, amit próbál tudatosan építeni. Nem
tudom elképzelni, hogy egy olyan összeszedett és profi személy, mint ő, direkt
plagizáljon egy dalt, majd beküldje egy olyan műsorba, ahol szakértők elé
kerül. Még ha a jóhiszeműségemet a háttérbe is helyezem, épp eszű ember ilyet
nem csinál.
A művészeti ágaknál egyébként az egy gyakori álláspont, hogy már
nem lehet újat alkotni, csak a jól ismert alapanyagokból úgy összeállítani
valamit, hogy az egyfajta újszerűséget hordozzon magában. Bevallom, én is
kerültem már olyan helyzetbe, hogy egy adott novellámnál vagy hosszabb
terjedelmű írásomnál megkaptam azt a kritikát, hogy x-y is hasonló történetet írt.
Az esetek döntőtöbbségében nem is ismertem az adott műveket, így el tudom
képzelni, András mit érzett, amikor szembesítették a dolgokkal.
Remélem, hogy a történtek nem fognak nagy nyomot hagyni Petruska
karrierjében, és hogy a szomorúságán hamar túllép, és megy előre tovább a saját
útján.
(Egyébként az innen-onnan bemásolt szövegek miatt akadtak technikai problémáim, ezért furcsa a háttere a cikknek.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése